top of page

ANNA's werk

Het verhaal achter de wervelstorm

LEEG
DRIEENDERTIG

ANNA's werk

De naam Anna wordt binnen mijn familie al generaties lang overgegeven van vrouw op vrouw, zo ook aan mij. Anna Helena van Dijk. Maar ze noemen me Aileen. 

ANNA's werk is ontstaan uit de behoefte om kwetsbaarheid te delen met de buitenwereld terwijl ik tegelijkertijd nog niet klaar was om mij zo kwetsbaar op te stellen. Daarom begon ik onder de naam "Versjes van Anna" met het delen van gedichten op Instagram. Mijn muziek bracht ik echter onder mijn eigen naam uit, daar voelde ik mij wèl comfortabel genoeg bij. En toen kwam ik op een tweesplitsing te staan want hoe kon ik deze twee werken samenbrengen?

Met ANNA's werk. Want ondanks dat ik op een zeker moment niet meer de behoefte voelde om in anonimiteit te schuilen blijft de naam Anna onderdeel van mij en mijn familielijn. Met ANNA's werk zet ik mij in voor aandachtige verbinding, werken vanuit je hart en leven vanuit liefde. Want als er één ding is wat ik van mijn familie heb meegekregen wat ik graag wil doorgeven aan andere mensen dan is het wel ons geloof in de liefde.

Want lief, je hoeft er alleen maar te zijn.​​

ANNA aantekening

ANNA aantekening

Anita en Aileen 2003

Anita en Aileen 2003

Documentscans

Documentscans

Liefde voor muziek

Een ander iets wat diep in onze aard geworteld zit is de liefde voor muziek. ​

Ik groeide op in een gezin waar muziek en creativiteit een grote rol hadden buiten de brood-werk-uren om. Al vroeg leerde ik dat noten lezen niet noodzakelijk was om een goede muzikant te kunnen zijn; dat het zingen van een tweede stem meer dynamiek gaf dan alleen de basislijn, dat je meubels en kleding naar wens kon aanpassen en dat sommige kleren niet te koop waren maar wèl te maken na een bezoekje aan de stoffenmarkt.

Mijn muziekcarrière is zeer typerend voor mijn impulsieve karakter en brede interesses. Van kinderkoor naar indie pop trio tot hardrockband gecombineerd met singer-songwriter-settings. Tijdens mijn tienerjaren heb ik op veel verschillende plekken mogen optreden; van op de opening van het lelijkste gemeentehuis van Nederland naar tussen de galopperende paarden in een paardenbak en het bevrijdingsfestival in Overijssel. Toen de DIPSEA leden woonplaatsen uitsmeerden van Hoogezand tot aan Maastricht hield het echter op. Vervolgens deed COVID zijn intrede en was mijn aandacht volledig gefocust op mijn werk als verpleegkundige. Maar die liefde voor muziek bleef borrelen onder het oppervlak en de druk bouwde zich op.  

Uiteindelijk wurmde die liefde voor muziek zich weer naar buiten middels een intense drang tot schrijven. Ik leerde goed genoeg gitaar spelen om mezelf te kunnen begeleiden, begon te schrijven in mijn eigen moedertaal en besloot dat het tijd was om het podium weer te betreden. 

 

In 2025 maakte ik mijn herintrede op het podium tijdens de week van de poezië in de stad van kleinkunstenaar Toon Hermans op het podium van Tekstverslaafd. De eerste vonken wakkerden het innerlijke vuurtje weer aan en ik wist: hier ben ik thuis.

Hoe de wind nu waait

IMG_7130

IMG_7130

17412d13-5c6a-43e7-981b-c9a69e2d80a9

17412d13-5c6a-43e7-981b-c9a69e2d80a9

23AFD4DC-4C97-495A-824F-5B4DE19376DB 3

23AFD4DC-4C97-495A-824F-5B4DE19376DB 3

FYI: DENK DAT IK VERLIEFD WORD

Podiumkunst

Op het podium combineer ik mijn liefde voor muziek met mijn liefde voor taal om verhalen over te brengen. Verhalen over aandachtige verbinding, over het volgen van je hart en over het leven vanuit liefde. Verhalen over wat er toe doet in het leven.

Met mijn voorstelling Verbinding Verbroken breng ik in een intieme setting mijn levensverhaal over, waarmee ik anderen hoop te inspireren, levenslessen hoop door te geven en hoop bij te dragen aan het leven vanuit liefdevolle verbinding.

Daarnaast ben ik met mijn muziek te horen op poppodia, festivals en Spotify, en hoop ik daar sprankjes herkenning te verspreiden in mijn teksten over liefde en chaos. Meer weten? Klik dan hier voor mijn portfolio-overzicht Podiumkunst.

FRAGIEL BETON

Woordenkunst

Naast teksten op muziek ben ik ook blijven schrijven zonder de figuurlijke notenbalk die ik niet kan lezen. Zo is mijn dichtbundel Wervelkind ontstaan. Daarnaast zijn mijn teksten onderdeel van de voorstelling Verbinding Verbroken, waarover hier meer.

In 2025 volgde ik een ontwikkelingstraject bij Poetry Circle. Sindsdien ben ik regelmatig te vinden op open podia voor Spoken Word en vind ik het geweldig om mijn liefde voor taal in de vorm van woordenkunst over te brengen op mijn omgeving.

Dit doe ik onder andere door het aanbieden van verschillende workshops op het gebied van knutselen met taal. Deze workshops zijn in overleg toe te passen op de beoogde doelgroep. Neem gerust contact met mij op om hier samen over te sparren!

PoetryCircleManifestatie2025-Web-LeviBaruch-0053

PoetryCircleManifestatie2025-Web-LeviBaruch-0053

103973a4-0b74-40bb-bdb5-2661772761ed

103973a4-0b74-40bb-bdb5-2661772761ed

Lonne en Aileen 10

Lonne en Aileen 10

DE MAAN IS ROZE

Beeldende kunst

Met het creëren van beeldende kunst was voor mij de cirkel rond. Mijn uiteenlopende interesses op het gebied van taal, analoge kunstvormen en circulair gebruik vinden hierin hun gezamenlijke weg. Een weg die mij de mogelijkheid biedt om even volledig af te kunnen schakelen en te kunnen werken vanuit hyperfocus op een manier die niet uitputtend is. Een weg waarin mijn verbeeldingskracht en verbindingskracht elkaar versterken.

In mijn portfolio-overzicht Beeldende kunst vind je een weergave van de projecten en exposities waaraan ik heb deelgenomen. Daarnaast zijn er in mijn webwinkel producten te vinden die zijn ontstaan vanuit deze vruchtbare combinatie van eigenschappen.

64e6f2b1-355d-4e9b-9a52-2874e4fb4f9f

64e6f2b1-355d-4e9b-9a52-2874e4fb4f9f

JH-Tekstverslaafd-Grabbelton-250522-Weert-4286

JH-Tekstverslaafd-Grabbelton-250522-Weert-4286

efc89d0e-9b18-4ed0-9c25-033556a975f2_edited

efc89d0e-9b18-4ed0-9c25-033556a975f2_edited

IMG_6739

IMG_6739

000509790020

000509790020

IMG_8500

IMG_8500

bottom of page